![]() |
(kuva:Alpo Syvänen) |
Aloin hakea töitä syksyllä 2009 kahden kotiäitivuoden jälkeen. Muutaman työhaastattelun jälkeen tärppäsi ja tulin valituksi Kirkkohallitukseen Kirkon tiedotuskeskukseen tiedottajaksi. Olen tehnyt viestintää työkseni noin 15 vuoden ajan, eli paikat joita hain, olivat vaativahkoja viestinnän ammattilaisen tehtäviä.
Eri
yritysten ja yhteisöjen työhaastatteluissta jäi mieleen se, että sosiaalisen
median osaamista eivät työnantajat tuolloin juurikaan kyselleet. Painopiste oli
hyvin perinteisessä viestinnän osaamisessa. Ja aivan amatöörihän minäkin
tuolloin olin some-asioissa; olin käyttänyt somea ainoastaan yksityiselämässä – en koskaan
missään työtehtävissä. Facebook oli tuttu, samoin verkkokeskustelut, ja
jonkinlaista lapsiperheen elämää kuvaavaa blogakin pidin. Mutta käsitykseni
siitä, mitä some voisi tarkoittaa työelämässä ja viestinnän ammattilaisen
tehtävissä, oli olematon.
Aloitettuani
työt Kirkon tiedotuskeskuksessa, huomasin olevani töissä yhteisössä, jossa
somea todella käytetään työelämän arjessa. Osaaminen oli silloin aika lailla
keskittynyt Hengellinen elämä verkossa -hankkeen työntekijöille, mutta varsin pian muun muassa Twitter
jo tuli osaksi myös tiedotuksen
työprosesseja. Innostuin ihan valtavasti näistä uusista viestinnän ja
tiedottamisen kanavista ja välineistä.
Tänään
some on osa päivittäistä työntekoamme. Eri välineiden käyttäminen ja uusien
palvelujen haltuunottaminen ovat arkipäivää.
Haastattelin viestinnän opiskelijoita, jotka olivat hakeneet kesätöihin
Kirkon tiedotuskeskukseen. Ajatuskin siitä, että emme olisi kyselleet
hakijoiden some-vamiuksia, tuntuu käsittämättömältä. Viestinnän kenttä, ja siten myös viestinnän
osaajien ammatillisen vaatimukset, ovat 3-4 vuodessa muuttunut hurjasti. Ja
hyvä niin.
-Petra Honkaranta-Siivari
-Petra Honkaranta-Siivari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti