Sosiaalinen media, tuttavallisemmin some, on ihmisten vapaata viestintää toisilleen, useimmiten monelle ystävälle, tutulle tai laajalle yleisölle. Sosiaalinen media on digiteknologian avulla tapahtuvaa yhteydenpitoa ihmisten kesken. Sosiaalisesta mediasta on nopeasti tullut nopein ja tehokkain, mutta vaikeasti hallittava, ihmisten tavoittamisen kanava.
Selkänojaa tarvitaan
Vuonna 2012 jo noin puolet
suomalaisista käyttää Facebookia ja monia muita sosiaalisen median palveluita.
Somen käyttö älypuhelimella on kasvava trendi. Somen nopean kasvun vuoksi
kirkon työntekijät ja kirkon hallinto ovat ilmaisseet kokevansa epävarmuutta
sosiaalisen median käytössä. Työntekijöitä on askarruttanut mm. somen käytön
turvallisuus, luottamuksellisuuden säilyminen yhteyksissä seurakuntalaisten
kanssa sekä työ- ja yksityiselämän entistä suurempi sekoittuminen keskenään.
Kun sosiaalisen median ohjeistusta
ryhdyttiin laatimaan, asetettiin tavoitteeksi sellainen ohjeistus, joka tukee
ja auttaa seurakuntia ja muita kirkon työyhteisöjä ja yksittäistä työntekijää
sosiaalisen median ensiaskelissa. Ohjeistuksen on siis tarkoitus olla
eräänlainen selkänoja, jonka avulla yksittäinen työntekijä voi arvioida omaa
toimintaansa sosiaalisessa mediassa tai jonka avulla työyhteisö voi suunnitella
omaa toimintaansa ja sen tavoitteita.
Ohjeistuksen valmistelua edelsi
perusteellinen ja hetkittäin värikäskin keskustelu ohjeiden sävystä ja
sitovuudesta. Kirkon perinne kun tarjoaa ohjeistuksen esikuvia kymmenestä
käskystä ja käsikirjoista alkaen. Lopulta päädyttiin kutsumaan ohjeistusta
”suuntaviivoiksi”. Suuntaviiva on nuoli, jollainen esiintyy esimerkiksi
liikenteenjakajassa. Se ohjaa turvallisen ja parhaan reitin, mutta jättää myös
muita suuntia avoimeksi hätätapauksia ja poikkeustilanteita varten.
Talkoistettu tehtävä
Yksi merkittävimmistä sosiaalisen
median tarjoamista mahdollisuuksista on yhteistyön tekeminen sosiaalisen median
kautta. Suurikin joukko ihmisiä voi osallistua samaan tehtävään eikä kaikkien
tarvitse olla samassa paikassa samaan aikaan. Tätä uutta tapaa päätettiin
käyttää suuntaviivojen tekemisessä. Tätä crowdsourcing –nimellä kulkevaa työskentelytapaa päätimme kutsua
suomeksi talkoistamiseksi.
Perinteinen tapa olisi ollut perustaa
työryhmä keskustelemaan, kirjoittamaan ja markkinoimaan lopputulosta.
Talkoistamisessa työ annetaan joukkojen tehtäväksi jossain verkkoympäristössä.
Se tarkoittaa, että kuka tahansa voi osallistua sen tekemiseen.
Yhteiskehittelyn verkkoalustaksi valittiin suomalainen Purot-wiki.
Koska kirkon työntekijät ovat
tottuneet kokoontumaan koulutuspäiviin, päätettiin talkoistamisen tueksi
järjestää kolme seminaaripäivää eri puolilla Suomea talvikaudella 2011-2012.
Prosessin tueksi pyydettiin sosiaalisen median kouluttaja ja konsultti HartoPönkä Oulusta.
Yhteensä sosiaalisen median ohjeistuksen
tekemiseen on osallistui lähes 500 kirkon työntekijää. Seminaareihin tuli
paikalle yhteensä yli 200 henkeä ja verkon kautta striimauksen seuraamiseen
ja/tai keskusteluun osallistui saman verran. Sen lisäksi wikissä keskusteluihin
osallistui monia. Rekisteröityneiden 113 käyttäjän lisäksi useita työntekijöitä
osallistui keskusteluun wikissä anonyyminä. Perinteiseen työryhmätyöskentelyyn
verrattuna jo ohjeistuksen valmisteluvaiheessa tavoitettiin paljon niitä
ihmisiä. Ohjeistuksen valmistelun avoimuus on myös johtanut useisiin
koulutuspyyntöihin ja innostanut seurakuntia aloittamaan omien some
ohjeistuksien tekemisen.
Valmis ohje antaa tilaa omalle soveltamiselle
Lopullinen ohjeistus muodostuu
kolmesta osasta: 1. Lait ja tietoturvaohjeet, 2. Suuntaviivat ja 3. Suosituksia
/ neuvoja. Ensimmäistä lukua emme voi muokata, toista varmasti muokataan
vähitellen sosiaalisen median kehittyessä ja muuttuessa. Kolmas luku pysyköön
aina avoimena niin, että sen kautta hyvät ideat ja käytännöt leviävät ja
tarttuu innostus. Suuntaviivat löytyvät Sakastin viestintä –osiosta, mutta myös
wikin käyttoä jatketaan. Wiki toimii ohjeistuksen kolmannen osion alustana ja
työntekijöitä kutsutaan sinne kertomaan kokemuksiaan, kysymään ja yhdessä
löytämään vastauksia. Vastuu wikin ylläpidosta ja keskustelun seuraamisesta on
Kirkon Tiedotuskeskuksella.
Talkoistamalla löydettiin ne tekijät,
joiden vuoksi sosiaalisen median ohjeistusta erityisesti tarvittiin ja valmiit
ohjeet heijastelevat niitä ristiriitoja, joiden parissa verkossa työskentelevä
työntekijä painii. Hän joutuu arvioimaan yksittäisiä tilanteita avoimuuden ja
luottamuksellisuuden näkökulmasta. Työntekijä joutuu jokaisessa julkaisussaan
ottamaan huomioon sekä yksittäisen yksilön että yhteisön. Näissä jännitteissä
toimiminen tiivistyi neljään kehotukseen, joista tuli ohjeistuksen toisen
luvun, varsinaisten suuntaviivojen otsikot. Ne ovat
- Ole avoin kohtaamisille
- Ole henkilökohtainen
- Ole asiantuntija
- Ole lojaali työyhteisölle
Terhi Paananen
p.s. Harto Pönkäkin kirjoittin blogissaan kirkon suuntaviivaprosessista.
p.s. Harto Pönkäkin kirjoittin blogissaan kirkon suuntaviivaprosessista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti