Kuva on viesti. Niin yksinkertainen kuin tuo lause onkin ja
yleisesti hyväksytty, harvemmin jäädään pohtimaan, mitä kuvilla lopulta
halutaan viestiä. Vai mitä ajattelette seuraavista kuvista:
Kumpikin kuva on maratonin facebook-sivun kansikuva.
Tapahtumien samankaltaisuudesta huolimatta kuvat kuitenkin viestittävät aivan
erilaisia asioita ja erilaisia tunteita. Ne kuljettavat katsojaansa eri
suuntiin. Vastaavalla tavalla kuvat kuljettavat eteenpäin kirkollisessa
viestinnässä. Sillä on merkitystä onko kirkon toiminnasta kerrottaessa ohessa
kuva perhekerhosta vai keski-ikäisestä papista.
Olennaista on kysyä millaisia asioita kirkossa halutaan
viestiä kuvilla?
Kirkon verkkotyön kehittyessä on ollut hienoa huomata, miten
kuvien käyttöön on hiljalleen kiinnitetty yhä enemmän huomiota. Samalla on
keksitty uusia ja mielenkiintoisia tapoja käyttää kuvia. Henkilökohtaisia
suosikkejani tänä vuonna ovat olleet esimerkiksi Pahan päivän varalle -blogi
sekä vähän uudempana Hetkien Alpumi.
Vaikka blogien tapa yhdistää kuvaa ja tekstiä on samanlainen, kumpikin erottuu
toisesta persoonallisena ja myös omalla tavallaan rosoisena.
Verkkotyön kehitystä voi katsoa myös siitä näkökulmasta,
millaisia kuvia on kulloinkin jaettu. Kirkko Suomessa -sivun kehitys kertoo
asiasta hyvin. Sivun avautuessa jaettiin paljon linkkejä, mutta ei juurikaan
kuvia. Vuoden kuluessa asia on kääntynyt päinvastaiseksi. Tätä kirjoittaessa
suurimpaan osaan postauksista liittyy jotenkin kuva. Kuvia myös käytetään
erilaisissa yhteyksissä, huumorista hartauteen. Kuvien käyttö on
monipuolistunut ja lisääntynyt vuoden kuluessa.
Toinen näkökulma on se, että kuvien avulla on mahdollista
osallistaa ihmisiä. Helpoin esimerkki tästä on se, miten alkuvuodesta 2012
ihmiset innostuivat postaamaan Kirkko Suomessa -sivulle kuvia Suomen kirkoista.
Kuvia on paitsi helppoa jakaa, ne myös välittävät tunneviestejä paremmin kuin
usein tuhatkaan sanaa. Jokainen kirkosta postattu kuva kertoi myös sen, että
tuo kirkko on tärkeä tuolle ihmisille. Siinä missä ihmiset voivat ovat hitaita
kertomaan sanoilla kirkon merkityksestä heille, he saattavatkin tehdä sen
kuvilla.
Mitä tulevaisuus voisi sitten tuoda tullessaan? Yksi
mahdollisuus on esimerkiksi yhä enemmän käyttäjiä saanut Pinterest, joka perustuu kokonaan kuville
sekä niiden jakamiselle. Pinterestissä olisi mahdollista kertoa kuvien kautta
kirkon ja seurakuntien arjesta, niin perheleireistä, nuorisotyöstä kuin häistä
ja hautajaisistakin. Toisaalta se myös mahdollistaisi entistä enemmän sen
kokeilemisen, millaista kuville perustuva hartauselämä voisi olla? Millainen
kuvakieli voisi välittää esimerkiksi kokemuksen armosta tai hyväksytyksi
tulemisesta?
Toinen tapa miettiä tulevaisuutta on pohtia sitä, millä
tavalla kuvia ei kirkon verkkotyössä vielä juuri käytetä. Tähän asti ainakaan
valtakunnallisella tasolla ei juuri ole käytetty kuvia, jotka olisivat jotenkin
tuoneet esiin seurakuntien arkea eri puolella Suomea. Miltä näyttäisi
esimerkiksi jouluaaton hartaus eri puolilla Suomea? Paikallistason nostaminen
esiin kertoisi siitä, mitä elämä seurakunnissa on.
Kolmas näkökulma tulevaisuuteen on pohtia sitä, mitä kuvien
käyttö kertoo kirkon arvomaailmasta. Voisiko esimerkiksi itseironia nousta
joskus sakastien nurkista avoimeksi viestimisen tavaksi?
Tai onko jossain vaiheessa aihetta miettiä yhtenäinen
suunnitelma kuvankäytölle? Millaisia asioita kuvilla halutaan viestiä ja minkä
tyylisiä kuvia kirkko käyttää sosiaalisessa mediassa?
Sosiaalinen media on kuvien media. Kuvat osallistavat,
niiden avulla jaetaan tunteita, ironiaa, uutisia, huumoria, elämäntapahtumia ja
lähes kaikkea mahdollista elämään liittyvää. Kirkko voi välittää kuvien avulla
jotain Jumalasta ja uskosta. Luterilaista kirkkoa on vanhastaan sanottu sanan
kirkoksi. Tuleeko siitä joskus kuvan kirkko?
-Vilppu Huomo
p.s. Katso myös Vilpun jotain muita juttuja. (toimi.huom.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti